De afkorting TMS staat voor Transport Management System. De volledige naam geeft dan ook gelijk de functie van het systeem weer, namelijk het managen van transport. De TMS oplossing is een geschikte keuze voor alle bedrijven die orders/leveringen rijden en helpt zowel gebruikers als chauffeurs het overzicht te houden. In dit artikel behandelen wij het onderwerp ‘Wat is TMS?’.

Wat is TMS?

Een TMS is een systeem om transport te managen en dan het liefst zo efficiënt mogelijk. Het is een oplossing dat organisaties helpt met het maken/plannen van orders en daarnaast het verminderen van de administratie.

Bij Logistiek Zonder Papier hebben wij dan ook een eigen TMS oplossing ontwikkelt, waarin wij de slogan van LZP in de ontwikkeling hebben meegenomen. De TMS moet overzichtelijk, efficiënt en milieuvriendelijk zijn.

De TMS die Logistiek Zonder Papier heeft ontwikkeld werkt door middel van een app (voor de chauffeurs) en een webversie (voor op kantoor). In het artikel ziet u beelden van de webversie, waarin de planner gemakkelijk orders kan aanmaken en toe kan wijzen aan het betreffende kenteken. Wanneer een order wordt toegewezen aan een kenteken, is de order voor de chauffeur direct zichtbaar in zijn app. Zo werkt het hele systeem perfect samen en is de kans op fouten minimaal.

Een order toevoegen en beheren

Een grote knop met ‘Order toevoegen’ laat de gebruiker direct weten waar hij zijn order aan kan maken.

De datum werkt in feite als een agenda, in het vlak ziet u de orders voor de betreffende dag die nog toegewezen moeten worden. Met de pijltjes navigeert u gemakkelijk naar een andere dag in de agenda.

Het overzicht van de TMS van Logistiek Zonder Papier

Op deze manier zijn de orders te allen tijde gemakkelijk vindbaar, zodat geen order per ongeluk vergeten kan worden.

Het toewijzen van een order

Een order moet natuurlijk ook afgeleverd worden en dus zichtbaar worden voor de chauffeur. Dit kan door een order toe te wijzen. Er zijn meerdere manieren van toewijzen mogelijk, denk hierbij aan:

  1. Een order kan versleept worden naar een kenteken, alleen de chauffeur die het betreffende kenteken ingesteld heeft in zijn app, ziet de order en kan gaan rijden.
  2. Alle chauffeurs zien alle orders en kunnen er steeds eentje oppakken. Wanneer een order is opgepakt door een chauffeur, dan verdwijnt deze uit de lijst om dubbel werken te voorkomen.

Doordat Logistiek Zonder Papier eigen ontwikkelaars in dienst heeft, zijn wij vrij flexibel om een passende oplossing te maken. Dit bespreken wij dan ook altijd in een inrichtingsgesprek bij de start van een samenwerking. Zo sluit de oplossing altijd goed aan bij uw werkproces.

Klantenbestand bijhouden:

Wanneer u een order gaat aanmaken, heeft u natuurlijk wat zaken om in te vullen. Bijvoorbeeld om welke klant het gaat of de productsoort.

Bij Logistiek Zonder Papier hebben wij hier over nagedacht en wat handigheidjes toegepast. Zoals in de schermafbeelding te zien, toont Logistiek Zonder Papier B.V. al wanneer wij ‘Logi’ intypen. Hier verschijnen de gegevens van de klant en de knop ‘selecteren’.

Voorbeeld invoer in de TMS van Logistiek Zonder Papier.
Voorbeeld van een TMS levering app voor chauffeurs.

Voordelen TMS oplossing van LZP:

Enkele voordelen zijn:

  • Orders per dag te plannen en zeer overzichtelijk vormgegeven.
  • Gebruiksgemak voor planning en de chauffeurs.
  • Rapportage mogelijkheden.
  • Archivering van de leverbonnen.
  • Leverbonnen inzichtelijk in PDF.
  • APP voor chauffeurs, Webversie voor op kantoor.

Voorbeeld van een TMS levering app voor chauffeurs.

Overige functies:

In dit artikel heeft u wat functies kunnen zien van het beginscherm en hebben wij u wat verteld over de handige toevoegingen. Dit is natuurlijk niet alles wat onze TMS oplossing te bieden heeft.

In de TMS van Logistiek Zonder Papier zijn ook rapportage mogelijkheden, productbeheer, kentekenbeheer en andere toevoegingen die wij graag aan u tonen in een oriënterend gesprek. Zo heeft u de mogelijkheid vragen te stellen en laten wij de resterende functies zien.

Lijkt dit u wat? Vul dan onderstaand formulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op om iets te plannen.

Vrijblijvend meer informatie?

Vul uw gegevens in en laat ons contact met u opnemen: